×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اطلاعیه ها

امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
بازسازی، نوسازی و بازآفرینی مناطق ناکارآمد و فرسوده؛ ۳ اولویت شهرداری تهران

فراز نیوز : مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد در آینده نزدیک، محدوده‌های هدف بازآفرینی به جای بافت‌های فرسوده شناخته خواهند شد. و سه اولویت مهم شهرداری تهران را بررسی کرد. این اولویت‌ها شامل تسریع در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده، بازآفرینی مناطق ناکارآمد مانند کوره‌های آجرپزی منطقه ۱۹ و تسهیل خانه دار شدن مردم با تمرکز بر بافت‌های فرسوده است.

به گزارش فراز نیوز ؛ مهدی هدایت مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در یک نشست خبری که در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های مسکن از پروژه‌های مسکن شهرداری تهران برگزار شد در تشریح برخی موضوعات اصلی، اعلام کرد: سازمان نوسازی شهر تهران قصد دارد ۱۰ هزار واحد مسکونی جدید را در شهر تهران احداث کند. علاوه بر این، طرح تبدیل فرودگاه مهرآباد به منطقه گردشگری نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

تعریف ۲۷ محور بازآفرینی در شهر تهران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در این نشست خبری که با حضور گسترده اصحاب رسانه برگزار شد، اعلام کرد: فاز دوم آماده‌سازی کارخانه سیمان با محوریت فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان آغاز شده است. او بر این تأکید کرده که هدف این پروژه تبدیل شهر تهران به شهری دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شهرداری تهران در احداث مسکن شهر، گفت: برنامه‌ریزی شده است که ۱۰ هزار واحد مسکونی توسط شهرداری و سازمان نوسازی ساخته شود. او افزوده که سهم سازمان نوسازی در این پروژه‌ها شامل مسکن معوض در بافت فرسوده و تامین خدمات مورد نیاز خواهد بود.

مهدی هدایت با اعلام اولویت‌های سازمان برای تسریع در فرآیند نوسازی بافت فرسوده و بازآفرینی مناطق ناکارآمد مانند اسلام‌آباد، ده‌ونک و آجرپزی در منطقه ۱۹، بیان کرد: تسهیل در روند خانه‌دار شدن مستاجرین با تأکید بر اولویت ساکنین در مناطق فرسوده نیز جزو اهداف سازمان محسوب می‌شود. همکاری دولت با شهرداری‌ها می‌تواند فرآیند نوسازی و ساخت مسکن را در شهرها تسهیل کند که در نتیجه این تدابیر می‌تواند به خانه‌دار شدن افراد کمک کند.

مدیرعامل نوسازی شهر تهران درباره افزایش محورهای بازآفرینی در شهر تهران با ارائه آمارها و اطلاعات مربوطه،افزود: تاکنون ۲۷ محور بازآفرینی در شهر تهران تعریف شده است که قبلاً تنها ۳ محور بوده‌اند. طبق برنامه‌های انجام شده، در آینده نزدیک محدوده‌های جدیدی برای بازآفرینی اعلام خواهند شد.

آغاز طرح پویش محله امن با همکاری شهرداری تهران

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از آغاز طرح پویش محله امن با همکاری و مشارکت بیش از ۴۰۰ کارشناس به منظور آموزش خانواده‌ها و ساکنان در مناطق بافت فرسوده خبرداد و گفت: در این طرح، قصد داریم به صورت مستقیم به ۱۲۶ هزار پلاک وارد شویم و با گفت‌وگو با خانواده‌ها و ساکنان، مشکلات نوسازی و بازسازی خانه‌هایشان را در مناطق فرسوده بشنویم. این اطلاعات به عنوان یک عامل موثر در برنامه‌ریزی جهت نوسازی بافت فرسوده تلقی می‌شود و با حضور شهرداری تهران، موانع نوسازی حل و فصل خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس آمار، ۵۰ درصد از بافت‌های فرسوده تاکنون نوسازی شده است و ۵۰ درصد دیگر همچنان برای نوسازی باقی مانده است. شهرداری تهران در این دوره ۲۶ طرح موضوعی و موضعی را تدوین کرده است. این طرح‌ها شامل ۳۸۰۰ هکتار در مناطق مختلف شهر تهران از جمله گلابدره، باغ راه حضرت زهرا، اسلام‌آباد، ده‌ونک و … می‌شود.

برنامه مشترک دولت و شهرداری برای نوسازی تهران

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره برنامه مشترک میان دولت و شهرداری تهران در زمینه نوسازی شهر، تصریح کرد: این برنامه در حال حاضر آماده شده است و به زودی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ خواهد شد. دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند وظایف خود را در این حوزه انجام دهند.

وی افزود: طبق مصوبه شورا، در سال جاری باید ۳درصد از بافت فرسوده در سطح شهر تهران نوسازی شود. در سال گذشته، ۱٫۹ درصد از بافت فرسوده نوسازی شده است و تا به امروز، تعداد پروانه‌های صادر شده در این حوزه قابل قبول است. سیاست‌های شهرداری تهران در زمینه نوسازی و صدور پروانه، براساس تسریع در فرآیند نوسازی و صدور پروانه به مالکین به خصوص در بافت‌های فرسوده است. در چهار ماه گذشته، تعداد پروانه‌های صادر شده در بافت فرسوده سه تا چهار برابر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

سياست کلید به کلید

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درباره سیاست “کلید به کلید” اظهار کرد: بعضی افراد واحدهایی را نوسازی می‌کنند که بدون مداخله ما این امر امکان‌پذیر نیست. بعضاً می‌بینیم که در مناطقی همه یکسان نیستند ولی خدماتی برای این پروژه‌ها با توجه به تراکم در این مناطق افزایش می‌یابد. ما تعداد واحدها را با سیاست “کلید به کلید” تعقیب می‌کنیم و خدمات را برای این واحدها ارائه می‌دهیم. هدف ما این است که این پروژه‌ها را به طور کلی بهبود دهیم و خدمات را برای این مناطق فراهم کنیم. املاک این واحدها هم باید بهبود یابد و ما به تفاوتی که بین افراد وجود دارد توجه می‌کنیم. این کمک به نوسازی بافت، سیاست کلی ماست و هدفمان این است که به مردم کمک کنیم و در بحث نوسازی به درستی عمل کنیم تا در صورت وقوع زلزله، خسارات کمتری برای مردم به وجود آید.

برنامه‌های رفاهی – گردشگری شهرداری برای تهران

مهدی هدایت همچنین درباره پیشرفت پروژه باغ‌راه حضرت زهرا با طول ۹٫۵ کیلومتر مربع اطلاعاتی ارائه داد و گفت: در حال حاضر، پیشرفتی در حدود ۳۰ درصد در این پروژه صورت گرفته است و پیمانکاران در این حوزه به صورت ۳ شیفت در حال فعالیت هستند. در دوره گذشته تغییراتی در این باغ‌راه صورت گرفته است و مسیر آن در مناطق ۱۷ و ۱۸ قرار دارد.

وی در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده برای باغ‌راه حضرت زهرا، مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران اشاره کرد: مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، خدمات آموزشی و خدماتی متنوع، و تأمین پارکینگ خودرو از جمله امکاناتی هستند که در این باغ‌راه در نظر گرفته شده است.

مدیر نوسازی شهر تهران همچنین درباره مسیر بزرگ محدوده گردشگری شهر تهران، گفت: این مسیر از کن آغاز می‌شود و پس از عبور از بوستان جوانمردان و فرودگاه مهرآباد در نهایت به منطقه شن‌چاله‌های منطقه ۱۸ متصل می‌شود. این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های گردشگری در شهر تهران است و در حال حاضر طرح ویژه‌ای برای تبدیل شن چاله‌های منطقه ۱۸ به محدوده گردشگری در دست انجام است.

خانه‌دار شدن بدون کمک شهرداری‌ها ممکن نیست

مهدی هدایت با تاکید بر نقش شهرداری تهران در مسئله خانه‌دار شدن مردم، گفت: در مورد پروژه مسکن که امروز اصحاب رسانه از پروژه‌های مختلف آن در سطح شهر تهران بازدید کردند بی تردید باید به این نکته توجه داشت که حل موضوع مسکن در شهرها بدون دخالت و کمک شهرداری‌ها امکانپذیر نیست و در حقیقت اگر دولت کمک کند شهرداری می‌تواند روند خانه دار شدن مردم را تسریع کند؛ به گونه‌ای که با تولید مسکن‌های استطاعت پذیر تهدیدهای موجود در شهر را به فرصت تبدیل کنیم.

وی درباره‌ وضعیت فروش متری مسکن در تهران، اعلام کرد: منتظر صدور اوراق سلف اسلامی هستیم. اجرای این طرح به صورت پایلوت عملیاتی خواهد بود و منتظر دریافت مجوزهای لازم از وزارت اقتصاد هستند. پروژه‌های مسکونی، حدود یک سال است که در حال اجرا هستند و برخی از آنها در مرحله اسکلت و برخی در مرحله نازک‌کاری قرار دارند.

همچنین هدایت در پاسخ به سؤالی درخصوص متراژ واحدهای مسکونی در محلات الگو، اظهار کرد: این واحدها حتماً زیر ۷۵ متر مربع نخواهند بود و برخی از آنها دارای دو اتاق خواب خواهند بود. استانداردهای لازم برای این واحدها در نظر گرفته شده است. طرح‌های آماده شده در این زمینه شامل هفت الی هشت محله الگو است که با مشارکت بیش از ۵۰ نفر از مشاورین تهیه شده اند. اولین محله الگو با مساحت ۶۰ هکتار در منطقه ۲۱ عملیاتی خواهد شد و سایر محلات نیز در مناطق دیگر تهران قرار دارند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  •